........................................................................................Daisypath Anniversary tickers.....................................................................................

Selasa, April 24

184: mcm mana saya boleh hidup?

setelah sekian lama tak bermalam kt IJN tu... adakah saya kne bermalam lagi disana?? -.-
Jantung berlubang merupakan sejenis penyakit kongenital (dilahirkan). Antara tanda yang jelas ialah pucat (bibir dan lidah yang biru) apabila melakukan sesuatu seperti minum susu dan menangis. Tanda lain ialah sesak nafas, bengkak hati, kurang selera makan dan urat darah timbul di bahagian tengkok. Penyakit jantung kongenital berlaku sebanyak 8 dari 1000 kandungan. Jenis yang utama ialah VSD, ASD, Patent ductus dan Fallots Tetralogy. Pesakit jantung berlubang perlu mendapat rawatan pakar, terutamanya jika pesakit menunjukkan tanda lemah dan kegagalan jantung pada peringkat awalnya (seperti di atas). Penyakit VSD (ventricular septal defect) ialah yang paling kerap berlaku (25%) di mana terdapat lubang di antara lubang bilik jantung kiri dan kanan. Kadangkala lubang tersebut akan tertutup dengan sendirinya apabila meningkat umur. Pesakit perlu dirujuk ke pakar jantung jika menunjukkan masalah kekurangan oksigen.


normalnya aliran darah setiap manusia akan mengalir seperti gmbar atas ni...
sebenarnyer dah 2 kali doktor terangkan kat cik ecah apa masalah kat jantung yang cik ecah hadapi...(sejak ditransferkan ke adult) tp.. still tak faham.. dan baru semalam cik ecah faham... doktor cakap.. cik ecah tak leh nak bergantung kat ayahanda dah sbb cik ecah kne tahu sakit sendri...doktor bekalkan templat bawah ni kt cik ecah...


huu... korg nmpk ke ape perbezaan antara dua gambar kt atas tu??
hurmmm gambar atas adalah jantung bg manusia normal...dan jantung cik ecah yg kt bawah tu...
(kebanyakkan bayi yg lahir hidap jantung berlubang mcm gmbr bwh tu)
cik ecah sakit jantung berlubang dan injap sempit..
jantung berlubang tu sama yg menyebabkan kesannya kepada darah merah dan biru akan bercampur...
injap sempit?? hurmm injap mana yg sempit? injap darah merah untuk disalurkan ke anggota badan yg sempit.. sebab tu cik ecah cepat penat sbb tak kesemua darah dapat di pam ke seluruh badan...
dan... yg cik ecah baru tahu... rupanya2 saluran darah biru ke paru2 tidak wujud masa cik ecah lahir dulu.. err (byknya rahsia ayahanda simpan)
ayahanda cakap saluran darah tu tiba2 muncul dari ruang jantung yg lain mase cik ecah wat 'teropong' mase kecik dlm umur 2-3 tahun...(keajaiban tuhan-hanya padanya kita mohon pertolongan) dan sebab tu juga la doktor tak berani buat pembedahan mase tu.. sbb mahu tengok lagi perkembangan... dan
last cik ecah masuk 'teropong' ag sekali mase darjah 6.. huu lepas UPSR!!
(of cos saya ingat)
mase tu doktor cakap yg sempit tu pulak ada bypass lain tp mase tu tak dapat nak dipastikan lagi...
dan doktor cakap.. cik ecah hidup sbb semangat cik ecah kuat.. dan dengan keajaiban tu la darah still boleh di pamkan ke seluruh badan dan sekarang.. doktor nk wat pembedahan untuk ape?? lubang??
and at last!! doktor dh dapat trace bypass tu dan dorg cakap die tak boleh nak tutup lubang tu sebab cik ecah pyer lubang 'is an internal case'...err.. fikir balik.. takkan la doktor nk bedah jantung plak kn.. hurmm...
dan sebab tu juga la kata sepakat diambil supaya pembedahan dibatalkan...
tp adakah saya kne jalani pembedahan juga??
hurmm doktor nak wat ujian kecergasan dan ujian stress dan 'teropong' ag sekali untuk tengok tekanan darah pada jantung dan paru2...(sbb tekanan masa ni yg rendah tu tinggi... yg tinggi tu rendah)...+disebabkan keputusan ujian darah juga la.. doktor nak juga cari iktiar lain... sbb kemungkinan darah merah akan berkurangan disebabkan darah still tak dapat hendak dipamkan...
tp.. kalau potensi masih 50/50??
( ya allah tenang saja wajah ayahanda masa diberitahu tentang hal ini tapi... adakah hatinya setenang apa yg cube ditunjukkan?? ) hurmm..
setiap penyakit ada ubatnya tp hanya tuhan yg tahu apa yg terbaik untuk diri kita kan...
cik ecah percaya kepada keajaiban doa...ajal maut semua ketentuan tuhan... dia yg lebih mengetahui...
ayahanda cakap..
''k.long dh besar... k.long kne iktiar sendri.. bykkan berdoa.. buat solat2 sunat semua..org lain hanya menolong ''
dan doktor cakap...
''Awak sendiri yg kne kuat untuk melawan penyakit yg awk hadapi... tak ada orang yg mampu melainkan awk sendiri yg perlu melakukannya''

tp saya masih perlukan sokongan keluarga dan kawan2...merekalah semangat saya...
(begitu tabahnya ayahanda dan bonda selama ni) ... **diri.. tolonglah kuat!!

* terima kasih doktor sbb cuba wat yg terbaik untuk saya... selalu kwn2 taya cik ecah mesti tak leh nak jawab and now i got the answer already...


16 ulasan:

  1. syg,sbar k..sayu ati aku bce cte ko kt ats..slme ni aku sgt nk tau pe sbb ko jd cmni..n finally,aku dpt jwpn even keadaan ko da agk kritikal..byk rhsia yg umi n ayh ko smpn slme ni..sbar ek cah..wlu cmne skli pn,aku syg ko..<3

    BalasPadam
    Balasan
    1. ak sendri nak tahu sgt pasal diri ni... mmg byk ayh ngn umi rahsiakan dr aku.. dan akhirnya doktor sendri yg bgtau...mgkn dorg taknak aku fikir kut... tp bila dh tahu mcm ni...aku rasa aku kne ag kuat...doakan ak yeah...

      Padam
    2. sgguh bsar pgrbnn n brt bhu umi n ayh ko slme ni..myb dieorg sndri xtau nk mle dr ne sbb dieorg sndri pn myb msh blja tuk tme sume ni kn cah? xpe r..at least ko da tau kn..kwn2 yg slme ni nk tau pn,da tau..skrg2 mye,x mmpu tlg dr segi lain,dr segi skgn pn da ckup kn cah? aku sntiasa doakn ko chat spnjg mse cah even keadaan ko cmni..ko kne kuat sbb aku tau ko mmg kuat..SITI AISYAH yg aku knl adlh sorg pmpuan yg kuat smgt...:)

      Padam
    3. yurp.. aku pun dh boleh terangkan kt kawan2 aku sakit pe.. huu tQ!!

      Padam
  2. lina harap k.aisha tabah yer..sme2 kite doa yg terbaek buat k.aisha..teruskan bersemangat yer :)

    BalasPadam
  3. Ecah kuatkn smgt!!! Kmi, kwn2 ecah smua support ecah!!! ecah jgn ptus asa!! u are the most strong person yg fuad pnah knl!!! jgn giv up tuk hdup!!! U are 2 valuable... no one could tke u place in our heart as fwend... Luv u ecah!!! -fuad-

    BalasPadam
  4. adihnya baca :(
    tp smgt kau kuat, mmg aku kagum. don't lose hope, u have your family & friends around u..

    BalasPadam
  5. nuraliza_ahmadshah29/04/12, 10:22 PTG

    be strong aisyah.....!!!

    BalasPadam
  6. kuatkan smgt..insyaAllah

    BalasPadam
  7. yup..insyaAllah i bleses to Allah after pray for u..

    BalasPadam